Czym jest detailing? Dlaczego tak dużo się o tym mówi w świecie użytkowników aut, łodzi, quadów, motocykli, a nawet samolotów i helikopterów? Chcesz wiedzieć do czego służy glinka, po co woskować samochód…czym jest mycie na dwa wiadra…o co chodzi z tą powłoką ceramiczną…jak zabezpieczyć lakier samochodu…poznaj słownik pojęć ze świata auto detailingu.
Auto detailing to wieloetapowa, metodyczna i świadoma pielęgnacja całego pojazdu lub jego poszczególnych elementów, która ma na celu oczyszczenie, konserwację, renowację i zabezpieczenie. Taką usługę wykonuje się zarówno przy autach używanych, jak i nowych. Auto detailing dba nie tylko o stronę zewnętrzną pojazdu – w równym stopniu skupia się na jego wnętrzu. W efekcie działań dopasowanych ściśle do potrzeb konkretnego samochodu klient otrzymuje samochód w zachwycającym stanie.
Po co zdecydować się na auto detailing? Po to, aby:
– podnieść wartość rynkową pojazdu,
– zwiększyć i przedłużyć żywotność,
– zabezpieczyć poszczególne elementy samochodu,
– posiadać nieskazitelnie piękne auto, motocykl lub inny pojazd.
Auto detailing podzielić można na zewnętrzny i wewnętrzny. Prace prowadzone w środku pojazdu skupiają się przede wszystkim na wyczyszczeniu, zabezpieczeniu oraz konserwacji tapicerki, plastików i innych elementów wyposażenia.
Dziś skoncentrujemy się na zewnętrznym procesie auto detailingu. W tym przypadku działania skupiamy przede wszystkim na lakierze. Prace rozpoczynamy od dokładnego umycia pojazdu tzw. mycia detailingowego, w którego skład wchodzą takie procesy jak dekontaminacja i deironizacja lakieru, czyli usunięcie zabrudzeń typu smoła, żywica, asfalt i owady.
Jednym z kolejnych etapów jest glinkowanie – to, że nie widzimy zanieczyszczeń, nie oznacza, że ich tam nie ma. Glinka nada gładkości powłoce lakierniczej.
Następnie przechodzimy do jednego z najbardziej spektakularnych procesów auto detailingu, czyli renowacji lakieru. Dzięki korekcie lakieru jesteśmy w stanie przywrócić autu salonowy wygląd. Pozbywamy się większości rys i zmatowień. Naszym celem jest przywrócenie utraconej głębi koloru.
Po renowacji lakieru idealnie czystą powierzchnię należy jeszcze odtłuścić. Teraz przechodzimy do sedna sprawy, mianowicie do zabezpieczenia lakieru – możemy wybrać wosk, powłokę ceramiczną lub okleić auto folią ochronną.
Nie zapominamy również o pozostałych elementach karoserii, czyli listwach, uszczelkach, chromach i felgach, które można zabezpieczyć woskiem lub powłoką ceramiczną. Taki rodzaj zabezpieczenia ułatwi usunięcie z kół pozostałości pyłu z klocków hamulcowych oraz nalotów drogowych. Chcesz mieć zawsze czarne gumy i felgi pełne blasku ? – to koniecznie przeczytaj https://lowcyblasku.pl/czarne-gumy-i-felgi-pelne-blasku/!
A teraz wyjaśnimy kilka trudnych i nie do końca zrozumiałych słów ze świata detailingu.
Mycie detailingowe
Wieloetapowe i dokładne mycie pojazdu. Podczas tego etapu usunięte zostają z powierzchni lakieru wszelkie naloty, owady, smoła, lotna rdza, osad z klocków hamulcowych, żywica i guma. Myciu i czyszczeniu podlega cały pojazd, w tym felgi, ościeża drzwi, komora wlewu paliwa, listwy, końcówki układu wydechowego. Więcej na temat mycia detailingowego możecie przeczytać TUTAJ
Dekontaminacja i deironizacja
Jest bardzo ważnym zabiegiem, polegającym na usunięciu z powierzchni lakieru smoły, asfaltu, osadów metalicznych i przemysłowych (np. pyłu z klocków samochodowych lub lotnej rdzy), różnego rodzaju żywic czy soków z drzew. Niezbędny etap w procesie przygotowania lakieru do dalszych prac.
Glinkowanie
Usuwanie brudu niewidzialnego dla oka – w tym celu używa się specjalnej glinki, za pomocą której możliwe jest wyciągnięcie brudu z porów lakieru oraz usunięcie z jego powierzchni ewentualnego nalotu, pozostałego mimo dokładnego mycia. W ten sposób uzyskiwana jest szklista gładkość lakieru, niezbędna w realizacji kolejnego etapu usługi.
Polerowanie/renowacja/korekta lakieru
Usunięcie z lakieru wżerów po kwaśnym deszczu, owadach, rys, oksydacji czy plam. „Tak jak doszlifowanie diamentu, tak polerowanie lakieru ma wyłącznie na celu stworzenie brylantowo wysokiego połysku”. W zależności od stopnia zniszczenia powłoki lakierniczej odpowiednio dobiera się gąbki, pasty oraz maszyny polerskie.
Odtłuszczenie lakieru
Dokładne wymycie past polerskich i przygotowanie powierzchni do nałożenia dedykowanego preparatu.
Woskowanie
Chroni lakier przed czynnikami środowiska zewnętrznego poprzez nałożenie preparatów: wosków, polimerów, żywic i silikonów. Ta czynność poza ochroną wspomaga efekty wizualne polerowania. Tworzy blask, pogłębia i wzbogaca kolor.
AIO – all in one – produkt typu „wszystko w jednym”.
Clay bar (glinka) – masa podobna do plasteliny, służąca do oczyszczenia lakieru. Usuwa zabrudzenia niewidoczne ,,gołym okiem” – nalot w postaci zanieczyszczeń przemysłowych i środowiskowych. Sprawia, że lakier jest bardzo gładki. Musi być stosowana razem z preparatami nadającymi ,,poślizg” – lubrykantami.
DA – maszyna polerska dual action.
Fluffy – potoczny skrót popularnego ręcznika do osuszania karoserii, pełna nazwa to Fluffy Dryer.
Grit guard – separator brudu, umieszczany na dnie wiadra, ma na celu oddzielenie zanieczyszczeń pływających w wodzie. Zapobiega również ponownemu wzbijaniu się zanieczyszczeń do góry przy płukaniu gąbki lub rękawicy.
Lubrykant – specjalistyczny środek do stosowania z glinką (,,pod glinkę”). Nadaje poślizg glince, wspomaga proces czyszczenia glinki, zapobiega porysowaniu lakieru przez glinkę. Rolę lubrykantu może też pełnić detailer lub woda z szamponem.
Mycie na dwa wiadra – technika mająca na celu utrzymanie gąbki lub rękawicy w czystości. W jednym wiadrze znajduje się roztwór z szamponem, a w drugim czysta woda z umieszczonym na dnie grid guardem (separatorem zanieczyszczeń), w której płuczemy gąbkę lub rękawicę z zebranego z powierzchni lakieru brudu.
Mist & Wipe (M&W) – środki typu: psiknij i wytrzyj, czyli np. quick detailery.
Quik Detailer – służy do poprawy połysku i zabezpiecza lakier. Quik Detailer-y mogą być na bazie wosku carnauba, jak również na bazie polimerów lub innych syntetycznych składników.
NW – niewidzialna wycieraczka – preparat nałożony na szyby, które pod wpływem pędu powietrza same oczyszczają się z wody, łatwiej usunąć z nich śnieg i lód.
PDR – technika bezlakierowego wyciągania wgniotek i uszkodzeń parkingowych.
Sealant – przeważnie produkt syntetyczny (zwany też polimerem), w postaci płynnej lub stałej. Polecany do zabezpieczenia auta.
Swissvax – szwajcarski producent kosmetyków detailingowych – marka premium.
Swissvax Crystal Rock – CR – wosk o zawartości 76% najczystszego brazylijskiego wosku Carnauba. Wosk absolutny.
Wosk twardy -najlepszy wybór to woski twarde, które nakłada się ręcznie. Preparat tworzy na lakierze powłokę ochronną. Najbardziej polecane są w tej chwili woski zawierające wyciąg z Carnauby. To jeden z najtwardszych wosków naturalnych na świecie, stosowany m.in. do konserwacji dzieł sztuki.
Powłoki ceramiczne – Nie wszystkie powłoki ceramiczne są takie same. Opti Coat trwale wiąże się z lakierem, chroniąc go na zawsze i bez problemu odwarstwiania się od lakieru. Opti Coat łączy się z lakierem na poziomie molekularnym. Takie chemiczne połączenie uniemożliwia usunięcia powłoki oraz zapobiega jej łuszczeniu. Jedynym sposobem na usunięcie Opti Coat jest mechanicznie spolerowanie.
Chcesz dowiedzieć się więcej o powłokach ceramicznych, to przeczytaj – https://lowcyblasku.pl/rolex-wsrod-powlok-ceramicznych/
Pancerna ochrona lakieru – to jest możliwe! Używamy najskuteczniejszej na rynku folii klasy PREMIUM – Llumar PPF. Folia perfekcyjnie osłoni lakier przed uderzeniami kamieni, odpryskami, zarysowaniami i otarciami.Najbardziej SPEKTAKULARNYM zjawiskiem jest to, że folie, których używamy mają właściwości SAMOREGENERACJI. Zarysowania, nawet te duże, „zabliźniają” się pod wpływem promieni słonecznych bądź ciepłej wody. Dowiedź się więcej na temat oklejania samochodów foliami ochronnymi – przeczytaj – https://lowcyblasku.pl/pancerna-ochrona/
Pozdrawiamy,
Łowcy Blasku!
Autodetaling to kurcze gamechanger – nie wyobrażam sobie innego sposobu ogarniania auta teraz. Ale i tak polcam powłokę ceramiczną.